Ungjakt

Alla inlägg under december 2013

Av Ungjakt - 18 december 2013 22:02

Har varit ute på lite äventyr det sista. I fredags så var det älgjakt på hem marken. Då de var sista helgen för att skjuta en vuxen älg. Då dessa blev olovliga sen. Vi fick upptag och de gick rätt emot passlinjen, ena passkytten så älgarna och konstaterade att det var ko med kalv, men fick ej läge på kalven så de gick sakta vidare emot mig. När jag hade kanske 50 - 100 m till älgarna så kommer en bil som gör att älgarna vänder och de går ner tillbaka mot därifrån de kom, men som tur var så hade hundförare tagit ett bakpass där älgarna kom, han förvaltade läget bra och kalven låg.
I går så var det skoljakt med 3:an och med 2:orna, det var klappjakt som stog på schemat. Vi hade igång 12 harar, två rådjur och 3 fasaner. Jag fick äran att skjuta en hare och en fasan. Sen sköt ludvig, mark och Simon en hare tillsammans. Mycket trevlig dag!
/Ra

Av Ungjakt - 13 december 2013 12:32

En kalv nere. Nu ska vi se om vi får tag på tjuren!/Ra

Av Ungjakt - 7 december 2013 19:35

Idag var det rådjursjakt med älglaget. Med perfekt väder trodde jag att det här kan inget annat än gå bra. Men icke sa Nicke. Ett försök på hardrev som slutade efter 15 minuter sedan var det tyst hela den såten, Även fast vi hade hyfsat färska rådjurs spår i snön.
Dock lokoliserade vi gris som hade gått mot en tät plantering. Så vi slängde in en tysk där. Men efter en timme av sökande fick han ej upp något. Troligt vis var spåren äldre än vad vi trodde.
Tredje såten fick jag släppa min hund då det tog ca 20 minuter sedan fick han upp en hare som han klurade på några minuter men sedan kom tillbaka i bakspåren. Men i slutet av såten fick han upp ett smaldjur som sprang framför mig på vägen när jag var påväg att ta in hunden. Så den drev han i 45 minuter ungefär men utan tilldelning. Sedan på bakspåren fick han upp och drev i en timme men då var jakten slut.
Så en lång dag utan tilldelning. Ikväll blir det vildsvins jakt med Rasmus! Kommer ev mer information om det inatt. // John

Av Ungjakt - 5 december 2013 14:10

Skrev tidigare idag på Facebook sidan att vi var på väg för att skjuta av lite kronhjortar. Jag hade inte så stora förhoppningar för att förra året sköt jag fel djur så jag hade sagt att jag inte skulle skjuta utan att försöka att få mina klasskamrater att skjuta istället. Men när vi satte igång så kom hjortarna ut till mig och jag såg tydligar idag vilka som var kalvar om man jämför med förra året. Släppte förbi dem en gång så jag kunde studera dem lite noggrannare, när dem senare kom nästa gång så känd jag mig 100% säker och lät skottet gå. Hjorten försvann men när jag gick fram för att kolla så låg den 15 meter ifrån skottplatsen med ett perfekt lungskott. När jag höll på att dra fram den hjorten så kom samma grupp tillbaka och jag fick läge på en till som gick 5 meter med ett skott bakom bogen.
Under tiden så hann min kompis Ludde också skjuta sig en kalv. Så en mycket lyckad dag!
När vi senare flådde djuren så såg jag att kulan jag hade skjutit med hade splittrat sig något fruktansvärt. Fick skära bort ifrån början på slaksidan ända till huvudet. Är det någon annan som har fått så mycket splitter med norma nossler partition i 30-06?
/Ra

Av Ungjakt - 3 december 2013 12:54

I lördags så var det älgjakt på schemat för min del! 

Vi har en tjur kvar som vi skulle skjuta. Första passat så stog jag i en trevägs korsning kan man kalla det. Hade en grusväg frammår och en landsväg år mitt vänster och höger. Upptag direkt och älgarna kommer rätt imot mig. Pulsen stiger och jag hör hur dem kommer. Man vart kommer dom att kliva upp någonstans? 

Älgarna kliver ut på grusvägen i god fart och det var ko kalv o tjur som kom, men tyvärr så kom kalven och tjuren jämte varandra över vägen. Hoppas på att de ska över nästa väg med och det hade jag rätt i MEN tjuren stannade i skogen så över vägen så kom bara kon och kalven. Tjuren stannade kvar och smög sedan ur såten utan att ge skott tillfälle. 

Riktigt spännande dag! Kommer mer inlägg ifrån min sida till hälgen då jag ska ge tjuren en omgång till! ;) 

/ Rasmus 

Av Ungjakt - 1 december 2013 14:36

Idag blev en lyckad dag i skogen! Släppte min beagle vid en ställe där det precis huggt lövträd, där jag vet att rådjuren har hållit hus det sistone. Zacko fick upp ett spår han följde ca 500 meter och sedan blev det upptag. Men redan efter 2 minuter smäller det och det ligger ett smaldjur framför fötterna på pappa som blev dagens skytt. Visst, man kanske kunde önskat sig ett längre drev där hunden fått kämpa lite men nu har vi inte fått skjuta på våran egna mark på länge så vi tog de första bästa.
Men hunden kämpade på bra efteråt ändå. Då drev han i 45 minuter förbi lillebror som hade den på 70 meter ungefär. Sedan gick rådjuret över vatten. Det blev nog för kallt för hans del då han kom tillbaka helt blöt!
Så detta var det tredje rådjuret för Zacko i år! // John

Presentation


Hejsan alla jägare! Vi är två killar på 19 år som brinner för jakten och vi vill gärna dela med oss utav våra upplevelser. Våra namn är Rasmus & John.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards